dinsdag 11 juli 2023

We zijn vertrokken!

Dinsdag 11 juli 2023

Gisteren al zijn we op pad gegaan, Jens en ik. Een autorit van Alkmaar naar Diegem bij Brussel, waar we een nachtje naast vliegveld Zaventhem in een Ibis Budget hotel door zouden brengen om maar niet de volgende dag voor dag en dauw te hoeven vertrekken uit Nederland. En budget was het hotel inderdaad, want de kamer was mini en vooral niet gekoeld. Een bloedhete nacht onder alleen een lakentje of onder niks bracht ons na weinig slaap naar de dag waarop we dan eindelijk zouden gaan vliegen richting vliegveld JFK in New York.

Zaventhem heeft weinig van de alure van Schiphol maar met de drukte en de wachtrijen viel het enorm mee. Hoewel het niet verstandig is om op een vliegveld dollars te kopen kon ik toch de verleiding niet weerstaan om alvast dollars op zak te hebben voor wanneer we o.a. de yellow cab moeten betalen. En ik had al voorgenomen om dat in contanten te voldoen om eindelijk van die voorraad papiergeld in mijn knip af te zijn, aangezien door mij vrijwel elke betaling tegenwoordig digitaal wordt gedaan. De Airbus A330-300 vertrok rond 11 uur en de gereserveerde extra beenruimte gaf ons voldoende comfort om de reis van 7,5 uur uit te zitten. De tijd vloog om tijdens het kijken van films en series en het spelen van games op het entertainmentsysteem in het vliegtuig. Ruim voor de geplande tijd stonden we om 12:15 plaatselijke tijd al aan de grond op JFK en konden we meteen door naar Customs. Toen we ook daar doorheen vlogen lag onze koffer al klaar op de bagageband en konden we meteen door naar de standplaats voor de yellow cabs. De vermoedelijk van oorsprong Indiase chauffeur maakte een kort praatje met ons en vertelde dat we een uur onderweg zouden zijn. Uiteindelijk zou dat zo'n anderhalf uur worden maar dat vonden we vooral geen probleem omdat we pas vanaf 15 uur in ons hotel in W48th Street konden inchecken. Onderweg genoten we in de hete taxi van het uitzicht en zagen we de wolkenkrabbers van Manhattan steeds dichterbij komen.

Onze kamer in het Comfort Inn zag er inderdaad comfortabel uit. Twee losse bedden en, goddank, een airco. Wel hadden we weinig ruimte voor ons drie koffers, maar die kregen uiteindelijk nog opengeklapt tussen de bedden gepropt. Gehesen in luchtigere kleding was onze eerst missie een wristler van Sportina voor Esther scoren in een op Internet gevonden winkeltje twee blocks verderop. Op hun website had de afgelopen weken gestaan dat de wristler steeds zou zijn uitverkocht dus we hadden weinig hoop op succes. Gelukkig lag het artikel gewoon in de vitrine en kregen we een gloednieuw exemplaar mee.

Vanwege het tijdverschil waren we ondertussen wel toe aan het 'avondeten', dus besloten we eerst het geplande bezoek aan Ellen Stardust af te leggen. Het eten is daar niet bijzonder maar de entourage des te meer. Tijdens je diner wordt er door het personeel om de 5 minuten live gezongen tussen de tafels door. Datzelfde personeel nam even later gewoon je bestelling op. De wachtrij was kort omdat we relatief vroeg aanschoven en de ervaring was inderdaad geweldig.

Na het late/vroege diner was het tijd om naar Times Square te gaan, maar vooral om voor Jens om een prepaid sim-kaartje te regelen, omdat Vodafone belachelijke tarieven vraagt voor een paar MB data. Bij T-Mobile slaagde Jens er in om een e-sim met onbeperkte data voor 30 dagen te kopen voor slechts 55 dollar. Blijkbaar was Jens zijn telefoon, mijn oude iPhone Xs Max, ook geschikt voor dual-sim inclusief e-sim, dus er hoefde niks ingewikkelds te gebeuren.

Times Square was erg indrukwekkend met de enorme lichtreclames en de straatartiesten op het plein. Omdat we ook op zoek waren naar een omvorm-adapter en deze in de giftshops voor veel te veel geld per stuk werden verkocht, was opnieuw een missie geboren. Op zoek naar een geschikte winkel kwamen we langs Madame Tussaud's en besloten we daar de wassen beelden en een Marvel 4D-show te bekijken. De wassen beelden leken griezelig veel op de werkelijke sterren en blijkbaar deed men ook niet echt moeilijk over het aanraken van de beelden, dus konden we een paar mooie foto's maken daar. Vanuit het museum zagen we aan de overkant een Target-supermarkt in de straat en besloten we daar ons geluk te beproeven voor een omvormer en die vonden we daar gelukkig ook.

Om de dag niet te lang te maken besloten we terug te keren naar het hotel en scoorden in een plaatselijk winkeltje allebei een milkshake te kopen die je zelf kon laten shaken in een daarvoor bestemde machine. Hier is het inmiddels 20:15 en in Nederland 02:15. Toch zijn we niet moe nu en relaxen we op onze bedden in de hotelkamer. Morgen wordt weer een drukke dag.

1. Leuk!!!! Geweldig om te lezen! Ben heel benieuwd naar jullie avonturen. Fijne reis…. Reis graag mee šŸ„°