vrijdag 14 juli 2023

Dag 4: Met de auto naar DC

Vrijdag 14 juli 2023

Vandaag namen we voorlopig afscheid van The Big Apple en zouden we onze huurauto op kunnen pikken bij Dollar naast het vliegveld LaGuardia. Een taxichauffeur, die nauwelijks Engels sprak, bracht ons naar het verhuurbedrijf en we waren ondertussen flink benieuwd geworden welke auto er voor ons zou worden klaargezet. Dit bleek uiteindelijk een zwarte Chevrolet Tahoe te zijn, een slagschip waar normaal gesproken 7 personen in passen, dus eigenlijk veel te groot voor ons tweeën. Dit vonden we allebei overigens geen probleem en we verkneukelden ons er op om er in te mogen rijden. Voor Jens is het besturen van een automaat geen probleem, omdat hij ook voor zijn baantje bij DHL een automaat busje bestuurt. Bij mij zijn de automatismen van het schakelen er zo ingesleten dat het bij mij meestal een uurtje duurt om definitief niet meer in het luchtledige naar een versnellingspook te graaien.

Het doel was om vandaag ons hotel in Washington DC te bereiken, een rit van ruim 400 mijl. Onderweg wilde ik graag het stadje Gettysburg aandoen, de plek waar in 1863 een van de grootse veldslagen had plaatsgevonden tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Deze veldslag betekende de ommekeer in het verloop van de oorlog waarbij de opmars van het zuidelijke confederale leger een halt werd toegeroepen. Dit resulteerde uiteindelijk in de eindoverwinning van de noordelijke verenigde staten en de afschaffing van de slavernij.

In Gettysburg brachten we een bezoek aan het National Military Park Museum, waarin we opnieuw eerst een film kregen voorgeschoteld waarin de feiten van de slag bij Gettysburg op een rijtje werden gezet, voorgedragen door Morgan Freeman. Daarna kon in het Cyclorama, een rond panaroma met een geschilderde voorstelling van de strijd, een korte lichtshow worden bekeken. Na een snelle rondgang door het museum werden we verzocht het gebouw te verlaten omdat deze om 17 uur ging sluiten.

Eigenlijk zou Jens geen huurauto mogen besturen in de VS omdat je daar minimaal 21 jaar voor moet zijn, maar we hebben daar allebei maling aan. Het restant van de rit naar DC heeft Jens gereden, net op het moment dat het begon te regenen en er een flink aantal files stonden onderweg. Rond 19 uur kwamen we aan bij hotel Pentagon in Arlington en ontvingen we daar de toegangspas tot de ruimste kamer tot nog toe tijdens onze vakantie. Jammer dat we er maar twee nachten gaan verblijven.

Rond 20 uur kregen we weer trek en vonden we een Denny's in de buurt. De skillets van Denny's zijn overheerlijk en we namen er allebei een: Jens nam de Mac 'N Brisket en ik koos de Bourbon Chicken met groenten. Voor weinig geld hadden we heerlijk gedineerd. Terug in het hotel zijn we op bed gaan liggen uitbuiken.