zaterdag 29 juli 2023

Dag 17: De vakantie is voorbij

Donderdag 27 juli 2023

De vakantie zit er weer op. We konden ons opmaken voor de terugreis naar Brussel en vervolgens naar Nederland. Maar eerst hadden we nog plannen om nog wat inkopen te doen in de plaatselijke winkels. Bij Macy's, de zich bevindt in een winkelcentrum die half leeg staat in verband met een aangekondigde opheffing, slaagde Jens bij het kopen van wat shorts en t-shirts met behoorlijk wat korting. Bij de volgende halte, de Dollar Tree werd wat snoep ingeslagen en bij de Walmart haalden we broodjes voor de lunch. We waren ruim op tijd op JFK om de auto in te leveren. Het achterlaten van onze huurauto met de sleutels op het dashboard was voldoende dus die stap verliep vlotjes. Jammer om deze na twee weken in te moeten leveren want in het rijden van zo'n grote luxe automaat kun je snel gaan wennen.

De vlucht naar Brussel duurde slechts 6,5 uur en die tijd was om voor we er erg in hadden. Jens kon in ieder geval de op de heenreis begonnen serie 'Last of Us' uitkijken. Rond 9 uur, voor ons gevoel 3 uur 's nachts, stapten we in onze kleine Qashqai om in ruim twee uur terug naar Alkmaar te rijden. Rond een uurtje of 12 Nederlandse tijd sloeg de jetlag toe en hebben we besloten 's middags allebei een dutje te doen. In het komende weekend zullen we ons van de jetlag kunnen ontdoen want maandag begint het reguliere leven weer.

Net als in de blog van 2019 laat ik nog wat cijfers en lijstjes achter:

We hebben het in 16 dagen redelijk rustig aan gedaan met het aantal afgelegde kilometers. In totaal hebben we volgens Dollar 1952 mijl afgelegd, omgerekend is dat 3162 kilometer.  Ten opzichte van de vakantie van vier jaar geleden, toen we 5124 kilometer aflegden in drie weken, is dat een stuk minder. De benzine is niet veel duurder geworden, de prijs ligt nog steeds rond de 3,5 dollar per gallon. Als je goed zoekt lukt het zelfs om voor 3,35 dollar/gallon te tanken. Met de huidige dollar/euro-koers is de literprijs een jaloersmakende 68 eurocent.

We hebben de staten New York, New Jersey, Maryland, Virginia, Ohio, Pennsylvania, Massachusetts en Connecticut doorkruist. De wegen waren vrij goed onderhouden, maar in sommige steden (met name Boston) valt er nog heel veel te verbeteren. Het landschap was vlak tot glooiend en over het algemeen hebben we goed weer gehad onderweg.

We hebben vooral in fastfoodgelegenheden gegeten en we hebben een aantal nieuwe ketens aan ons lijstje toegevoegd: Sonic, Raising Cane's, Chick-Fil-A, Cheesecake Factory, Olive Garden, TGI Friday's, Shake Shack en Checkers. Daarnaast bezochten we opnieuw de ketens Denny's, Wendy's, Panda Express, Burger King, Subway, Domino's en 5Guy's. Wat daarbij opvalt is dat de prijzen van eten flink zijn gestegen de afgelopen tijd. Zelf bij een eenvoudig menuutje voor twee personen was de rekening al snel hoger dan 30 dollar.

Wat hebben we uiteindelijk gezien en gedaan?

New York: Times Square, Ellen Stardust, Madame Tussaud's, Circle Line naar het Vrijheidsbeeld, Intrepid museum voor Lucht-en Ruimtevaart, The Edge, High Line, Little Island Park, Market57, Empire State Building, fietstaxi, fietsen huren, Central Park, Ground Zero, 911 Memorial Museum, The Oculus, Charging Bull, Wall Street, Chinatown, Little Italy en Central Park Zoo.

Gettysburg: National Military Park Museum

Washington: Het Witte Huis, The Washington Monument, WW2 Memorial, Lincoln Memorial, Het Capitool, twee Smithsonian musea en naar de film Mission Impossible: Dead Reckoning part 1.

Shanksville: Flight93 National Memorial

Geneva-on-the-Lake: Adventure Zone Park

Erie:  Waldameer Waterworld Park

Niagara City: Niagara watervallen, White Water Walk, Clifton Hill, Ripley's Believe it or Not

Buffalo: Darien Lake Six Flags

Albany: Bijlgooien en boogschieten, naar de film Oppenheimer

Boston:Harvard Museum of Natural History, walvissen spotten, The Embrace, Marathon Bombing Memorial, Cheers cafe, Key to Amaze VR-experience.

1. Leuk om jullie reisverslag te lezen!

2. Erg leuk, zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin gehad!