vrijdag 14 juli 2023

Dag 3: Fietsen!

Donderdag 13 juli 2023

Gisteravond zijn door mij al twee e-bikes gereserveerd bij Unlimited Biking op 57th Street en die zijn voor ons pas vanaf 10 uur beschikbaar. We konden het dus rustig aan doen vanmorgen en een bijkomend voordeel is dat er voldoende zitplaats is in de ontbijtruimte. Na een wandeling van een half uur naar het verhuurbedrijf kregen we onze e-bikes aangereikt van de ongeinspireerde personeelsleden want we kregen nauwelijks uitleg over de werking van de fietsen en waar alle knoppen voor dienen. Voor mij als e-bike-noob was het wel even wennen, maar zodra ik de turboknop had gevonden ging bij mij meteen het gas er op. Trappen is dan overbodig en dat was vooral voor mijn stijve benen door de drukke dag van gisteren ideaal.

Op de kaart lijken de afstanden in Manhattan niet groot, toch duurt een fietstocht naar Lower Manhattan al snel een kwartiertje of drie. We hadden rap de slag en het ritme te pakken en pasten we ons aan aan het rijgedrag van de gemiddelde fietser in New York: zigzaggend tussen de auto's door op alle beschikbare banen en rode stoplichten negerend daar waar het kon. Ons eerste doel was Ground Zero met de monumenten op de plek waar voorheen de Twin Towers stonden en met de daarnaast gebouwde kolossale Freedom Tower. Daar ter plekke hebben we digitaal de entreekaartjes besteld voor het 911 Memorial Museum. Eenmaal binnen kregen we een eerst een kort filmpje te zien over de gebeurtenissen van 9 september 2001, daarna volgde een wandeling langs een indrukwekkende tentoonstelling met de stille getuigen van de terroristische aanslagen die plaats hadden gevonden met de vier gekaapte vliegtuigen. De uitstallingen in het museum bevonden zich onder de grond, daar waar de fundamenten van de ingestorte gebouwen nog zichtbaar waren. Hoewel ik op de bewuste dag het nieuws op de voet had gevolgd, beleefde ik opnieuw het gevoel van verbijstering en ongeloof. Ook Jens was onder de indruk van wat er zich had afgespeeld, terwijl hij toen nog geboren moest worden.

In een winkelcentrum naast Ground Zero vonden we een Amazon Go winkel voor een snelle lunch. Je komt er binnen met je creditkaart, pakt wat je nodig hebt en loopt daarna weer naar buiten. Op de een of andere slimme manier worden blijkbaar je boodschappen gescand en later via je creditkaart afgerekend.

Ook in de buurt bevindt zich The Oculus, een gebouw met een bijzonder design dat wordt gebruikt als winkelcentrum en als treinstation. We hebben het gebouw van binnen en buiten bewonderd en brachten binnen een bezoekje aan de plaatselijke Apple Store.

Terug bij de fietsen kregen we de wind van voren van een plaatselijke bewaker die ons liet weten dat we geluk hadden gehad dat onze fietsen niet weg waren gehaald en we een boete van 500 dollar hadden geriskeerd. We hadden onze fietsen namelijk aan een paal naast het plein vastgeketend met een cijferslot en onze fietsen waren inderdaad de enige fietsen daar. Na heel veel knikken en Yes-Sir's gingen we snel verder om het beeld van de Charging Bull te zoeken. Deze waren we bijna voorbij gereden omdat het letten op het verkeer mijn volledige aandacht vereiste. Jens was gelukkig wel alert, dus konden we de foto maken en deze van ons to-do lijstje afstrepen.

Omdat we gisteren een bezoek aan een VR-game-event hadden gepland maar het bezoek door de gewijzigde planning was gesneuveld wilden we die voor  vandaag opnieuw op de planning zetten. Op route naar Tidal Force VR konden we daarbij ook meteen de beroemde plaatsen Wall Street, Chinatown en Little Italy doorkruisen. De twee laatste vielen nogal tegen, met name omdat onze verwachtingen te hoog waren. De wijken zijn niet zo knus zoals we dat kennen van de Chinese buurt aan de Amsterdamse Zeedijk. Herkenbaar zijn de buurten wel door de karakteristieke uithangborden en de samenstelling van de bewoners. Nog groter was de teleurstelling van dat Tidal Force VR alleen op afspraak is te bezoeken. We konden meteen weer vertrekken.

We besloten dan maar de rest van de dag te vullen met een bezoek aan Central Park Zoo, bekend van de getekende hoofdrolspelers uit de Madagascar-films. Een leeuw, een giraf, een zebra en een nijlpaard hebben we daar niet gezien maar de pinguins waren wel present. Na alle inspanningen in de hete zon besloten we onszelf te trakteren op Dipping Dots, ijskoude korrels roomijs in en bakje. De dierentuin is niet zo heel erg groot en we waren daardoor al snel uitgekeken. Helaas was ook de laatste voorstelling van de 4D-film die bij de prijs was inbegrepen al begonnen. Dan maar de fietsen inleveren en terug lopen naar het hotel om heerlijk te genieten van onze gekoelde kamer.

Als dinerplan was door mij de Panda Express voorgesteld, iets waar Jens wel mee kon leven. Morgen vertrekken we uit New York en gaan we richting Washington DC.