zondag 16 juli 2023

Dag 6: Jarige Jens en de lange rit naar Erie

Zondag 16 juli 2023

Vandaag is Jens ook in de VS jarig. Hij is eindelijk tiener-af en mag zich vanaf nu een twintiger noemen. De felicitaties stroomden binnen op zijn social media, maar het zal voor hem een van de saaiste verjaardagen ooit worden want we gaan vandaag voornamelijk uitsluitend in de auto zitten en een flink stuk gaan rijden. Een cadeau van mij heeft hij ook nog niet gehad. We hebben afgesproken dat hij onderweg wat uit mag zoeken als hij wat ziet en als dat niet lukt wil hij graag een exclusief Real Madrid-shirt van me. Tot op dit moment waren daarin nog niet geslaagd. We gaan onderweg wel een gebakje eten ergens in een gelegenheid om het gevoel van jarig zijn toch nog wat vorm te geven.

Het ontbijt in het Pentagon hotel was opnieuw een drama. Er waren veel te weinig zitplaatsen en al om half 9 waren de meeste etenswaren al op. Een boterham met ei en wat muffins waren nog wel verkrijgbaar en dat was ons ontbijt voor de dag. Na het uitchecken zetten we de route in naar Shanksville PA, waar we het monument voor de gecrashte United93 vlucht zouden bekijken. Na de Twin Towers en het Pentagon konden we daarmee de derde en laatste crashsite van de 9/11-kapingen bezoeken.

Na bijna drie uur rijden bereikten we op een regenachtige route het Visitors Centre van het U93 monument. Op het moment dat we de auto uitstapten scheen de zon al weer. Via CNN was te horen dat in Pennsylvania en New York extreem weer voor veel overstromingen had gezorgd. Blijkbaar reizen wij de zon achterna want her en der liet men ons weten dat het de afgelopen vreselijk slecht weer was geweest in de omgeving en dat het weer nu aan het verbeteren was. Het monument bestond uit een kleine tentoonstelling van feiten en verhalen over de kaping en voorwerpen die op de crashsite waren gevonden. Buiten was er een mogelijkheid om een hike-trail te volgen tot vlakbij de crashlocatie. Wij kozen ervoor om de locatie, gemarkeerd door een grote kei, op afstand te bekijken en daarna onze route te vervolgen.

Voor het verjaardagstaartje voor Jens hadden we gekozen om het winkelcentrum Ross Park Mall in Pittsburgh te bezoeken. Jens nam het stuur over en rond theetijd liepen we de Cheesecake Factory in het winkelcentrum binnen. We kozen beiden voor een punt cheesecake en een milkshake met schandalig veel calorieën, maar ach, Jens is maar een keer in het jaar jarig.

Ter ontspanning en omdat Jens er mogelijk zijn verjaardagscadeau zou vinden liepen we de winkels in de Mall af maar keerden onverrichter zake terug naar onze auto. Het resterende traject naar het Cobblestone hotel in Erie zou nog maar twee uur in beslag nemen en rond 18 uur arriveerden op de plek waar we drie dagen aan verblijven. De kamer is heerlijk ruim en de bedden zijn queen-size dus aangenaam groot.

Omdat Jens op zijn verjaardag mocht kiezen waar we gingen eten werd door hem besloten dat het Five Guys zou worden. Nog vol van de cheesecake van vanmiddag namen we niet de grootste porties en deelden we een -bekertje- patat.