vrijdag 23 augustus 2019

San Francisco-Philadelphia-Amsterdam. Dag 20.

Dinsdag 20 augustus

De laatste blog van deze vakantie is pas geschreven nadat we alweer een paar dagen thuis zijn. De jetlag hakt er flink in en de drukte van de eerste dagen thuis hebben dit blog uitgesteld tot nu.

We staan om 5:15 op om ons klaar te maken voor de shuttlebus die ons rond 6 uur naar het vliegveld zal brengen. Daar verloopt alles vrij vlotjes en stijgen we zelfs enkele minuten voor de oorspronkelijke vertrektijd op. Het vliegtuig is dezelfde verouderde kist als die ons drie weken terug bracht. Inmiddels heeft men nog net voor vertrek duidelijk kunnen maken dat we gratis films kunnen kijken via de American Airlines app, de ik nog even snel download. Dat werkt ook prima en ik heb me uitstekend vermaakt tijdens de terugvluchten. Ook het winnen van een 'rugleuning-gevecht' met degene die voor me zat en mijn knieën bijna aan gort leunde gaf voldoening. De eerste etappe verliep verrassend snel en na 5 uurtjes zaten we al in Philadelphia. Voor de vervolgvlucht hadden we opnieuw vertraging vanwege een logboek, wat moest worden ingevuld en overgedragen door het technische grondpersoneel. De warme maaltijd van kip met pilav-rijst was ronduit smerig maar gelukkig hadden we ook een grote zak M&M's mee in het vliegtuig. Es heeft een heel boek uitgelezen en Jens heeft twee halve gedownloade Netflix-series kunnen bekijken. Na minder dan 7 uur vliegen stonden we weer aan de grond in ons opvallend zonnige kikkerlandje. Bart stond weer klaar bij de vertrekhallen en reed ons soepeltjes naar Alkmaar waar we eindelijk onze katten weer een aai konden geven.

Wat cijfers over de vakantie:

Op deze vakantie hebben we volgens Hertz 3202 mijl gereden en dat is omgerekend 5124 km. De afstanden zijn enorm en je verkijkt je vaak op de tijd die je nodig hebt om ergens te komen. Anderzijds heeft dat ook met mijn planning te maken. Sommige dagen heb ik zoveel reistijd ingepland dat we niet aan de activiteiten toekwamen. En op sommige dagen waren de onvoorziene omstandigheden de oorzaak.

De temperaturen die we hebben gevoeld liepen uiteen van 13 graden in Atascadero tot 49 graden in Death Valley, een verschil van 36 graden. Opvallend is dat we niet extreem veel last hadden van de hitte. Dat komt deels door de droge lucht en natuurlijk ook omdat we overal gebruik konden maken van airco. Niet in alle gevallen hebben we dat ook gedaan omdat de airco-apparatuur 's nachts behoorlijk wat herrie kan produceren. Hoewel Es en ik tijdens de vakantie allebei kort verkouden zijn geweest heb ik toch de indruk dat je lichaam went aan de extreme temperatuurverschillen.

Tijdens de vakantie hebben we veel fastfood-restaurants (Popeyes, Chipotle, MacDonald's, Jack-in-the-Box, Burger King, Subway's, Taco Bell, In-'n-Out, Denny's, Panda Express, Domino's, Pizza Hut) bezocht en vermoedelijk daarbij meer calorieën binnengekregen dan dat we normaal zouden doen in Nederland. Toch zijn we niet aangekomen en zitten we nog netjes op ons startgewicht. Blijkbaar hebben we meer bewogen dan we zouden doen als we aan het werk waren geweest.

In totaal hebben we op 11 verschillende adressen overnacht, hebben we 3 nationale parken bezocht en hebben we 2 canyons gezien. We zijn naar 1 wedstrijd geweest en hebben 1 helikoptervlucht gemaakt. Een beetje drukke vakantie zoals het lijkt en dat gaan we volgend jaar anders doen.