zaterdag 10 augustus 2019

Antelope Canyon. Dag 9.

Vrijdag 9 augustus

Vooraf wisten we al dat we het ook vandaag niet zouden redden om zowel Monument Valley als Antelope Canyon in een dag te bezoeken. Monument Valley is al meer dan 5 uur rijden van St. George vandaan en dan ligt Antelope Canyon daar nog eens vier uur rijden vanaf. Omdat we de kaarten voor Antelope Canyon al hadden aangeschaft was het enige logische besluit om Monument Valley over te slaan. Dit gaf ons wel weer extra tijd om rustig uit te slapen, checkout was om 11:00, en de Walmart uitgebreid te bezoeken. In dezelfde Walmart waar we een dag eerder onze lunch kochten, liepen vandaag geen traditioneel geklede religieuze personen (under His eye!) rond en namen we de tijd om wat extra voorraden in te slaan voor onderweg. Een voordeelpakket van 40 flesjes water kost er maar enkele dollars.

De rit naar Antelope Canyon duurde minder dan drie uur en we deden het lekker rustig aan. We hoeven ons pas om kwart over 4 te melden daar. Es heeft een flink stuk van de afstand voor haar rekening genomen. Bij een morsig tankstation gaan we op een bankje ons Walmart-lunch nuttigen: maaltijdsalade en wraps.

Omdat niet alle systemen automatisch de tijd aanpassen naar de huidige tijdzone is er af en toe wat verwarring over de juiste tijd op de displays. De iPhones geven wel automatisch de juiste tijd aan maar daar wordt niet steeds op gelet. Het gevolg daarvan is dat we een uur te vroeg op komen dagen bij Antelope Canyon. Gelukkig hebben we genoeg water bij ons en spreken we opnieuw een aantal Nederlanders die de Canyon zojuist hadden bekeken. Als het extra uurtje om is worden we verzameld door een Navajo-studente die ons eerst de regels uit te leggen, zoals: fotograferen mag niet al je je op een ladder bevindt en je kan slangen, schorpioenen en spinnen tegenkomen. We bevinden ons in een Navajo-reservaat en dienen natuurlijk de regels van de bevolking te respecteren en daarom mogen we geen filmbeelden maken en mogen we niks kapot maken, vrij logisch allemaal.

Na een wandeling van een paar honderd meter komen we aan bij de ingang van de Lower Canyon. Een stalen trap laat ons meteen een meter of twintig afdalen in een gang van golvende gladde roodgele en bruine wanden. De Canyon is is de loop der tijd door stromend en kolkend water uitgesleten tot het fenomeen wat het nu is. We dalen dieper af de gangen in en voelen fijn zand op ons hoofden neerdwarrelen. Dit het zand wat door de harde wind vanaf de vlakte de diepte in wordt geblazen. Vele welvingen hebben, soms met enige fantasie, de vorm van een dier. Zo is er een vorm te zien van een olifant, een adelaar een leeuw en een beer. Je waant je in een compleet andere wereld en het licht in de canyon versterkt dat effect. Als we na een uur langs smalle paadjes en kleine en grote klimmetjes we uit de Canyon zijn geklommen hebben we wederom een geweldige belevenis achter de rug.

Op enkele mijlen van Antelope Canyon ligt Horseshoe Bend, een bocht in een diep gelegen rivier aan de rand van de Grand Canyon. De Grand Canyon strekt zich uit over een lengte van meer dan 400 kilometer en kan vanuit vele plaatsen worden bezocht. De Horseshoe Bend ligt aan de zuidoostelijke kant van van de Grand Canyon en vereist een korte wandeling om te bereiken. Het gaat wel weer omhoog en omlaag en dat is alleen maar weer goed voor de kuiten.
Als we bij de rand zijn gearriveerd zien we inderdaad een gigantische diepte in de vorm van een hoefijzer. De randen bestaan uit gelaagd gesteente die eenvoudig te beklimmen is. Jens en ik wagen het om het hoogste punt te beklimmen om daarna van het uitzicht te genieten.

Inmiddels is het alweer vrij laat en hebben we nog een flink stuk af te leggen naar ons volgende hotelletje in Sedona. Onderweg zijn de wegen onverlicht en bochtig. Als het dan ook nog eens enorm begint te regenen wordt het rijden behoorlijk inspannend, vooral omdat de plassen op de weg het sturen regelmatig onmogelijk maken. We arriveren rond tien uur bij ons hotel Red Lion in het gemoedelijk uitziende dorp Sedona. Een van de mooiste hotels die we tot dusver hadden gehad. Jammer dat we er maar een nachtje blijven. Morgen gaat de reis verder naar Phoenix.